Muzeum Lotnictwa Polskiego

Letecká muzea. Kbely, NTM, Salzburg, Linköping, Lelystad, Sinsheim. Tam všude jsem za posledni dva roky byla. Ale nejvíc se mi líbilo v Krakově. 

Žádný velký zázrak jsem nečekala. Vím, jak to vypadá v našich dvou pražských leteckých muzeích - zaprášené exponáty, ve venkovnich expozicich polorozpadlé, ve vnitřních nacpané bez ladu a skladu. Nepředpokládala jsem tedy, že v jiné postkomunistické zemi to bude jinak. Z krakovského muzea, oficiálně Muzeum Lotnictwa Polskiego, mi klesla brada. Už při příchodu zaujme vstupní budova, která svou architektonikou podtrhuje svůj účel - důstojné a reprezentativní prostory pro skvosty polské aviatiky. Nad hlavním vstupem je vyobrazen symbol muzea - letadlo PZL P.11c. Toto drobné letadlo pomáhalo obráncům při napadení Polska Německem na začátku druhé světové války. Dodnes se dochovalo pouze jedno - díky tomu, že se stalo trofejí tzv. Göeringovy sbírky. 

První část expozice, kam se vchází přímo ze vstupní haly, jsou letadla, ktere postavili polští nadšenci-amatéři v době studené války. Vzdušná, moderní hala s prosklenými stěnami dává prostor těmto svědkům historicky smutného období dostatečně vyniknout. Stroje jsou v bezvadném stavu: čisté, s popisky v polštině a jednoduché angličtině. 

Východ z této haly zdobí variace symbolu muzea - tentokrát je letadélko vyobrazeno s drápy, ptačími křídly a okem v místě vrtule - v upomínku na odvahu v bojích proti mnohem silnějšímu protivníkovi. 


Na rozsáhlém prostranství za halou jsou nejen další hangáry, ale i letadla, vrtulníky a jiná vojenská technika. 

Přiznám se, že moc nemusím dvouplošníky, ale expozice, která přibližuje letadla Velké války, byla asi to nejlepší, co jsem kdy v nějakém muzeu viděla. Tvůrci se inspirovali americkými komiksy. Stěny u každého letadla jsou vyzdobeny komiksovými políčky s krátkým příběhem týkajícím se daného letadla. Toto na první pohled zvláštní zpracování s překvapivou intenzitou vtáhne návštěvníka do děje. Mě natolik, že jsem zapomněla fotit a jen se kochala atmosférou. 
  

Dostáváme se k letadlům vystavených na venkovních plochách. Je jich tam opravdu velmi mnoho, a je velmi zajímavé, kolik strojů muzeum dostalo výměnou z jiných států Evropy, resp. od členů NATO. Co se mi líbilo nejvíce? (no, líbilo - stála jsem před nimi s otevřenou pusou v tichém úžasu z toho, co za unikáty vidím) Corsair II, Harrier, Starfighter, Sepecat Jaguar.

Díky tomu, že se ke strojům venku může velmi blízko, mohla jsem si pohladit po čumáčkách mé milované - Drakena a Viggena. 

Venku jsou ustájené i Migy, které už v polské armádě dosloužily. Muzeum této části říká Alej Migů. Zvláštní pocit - procházet mezi stroji, které byly léta pýchou socialistické armády, a teď pomalu, ale nezadržitelně podléhají zubu času.

Zlatým hřebem každého leteckého muzea je expozice strojů druhé světové války a doby těsně po ní. Pod křídly ikon, jako je “Dakota” (resp. Li-2) a “Tante Ju” se schovávají stroje, které jsou jediné dochované exempláře na světě. Perlou je ale někdo úplně jiný: nablýskaný Spitfire, který hrdě stojí před stěnou s reprodukcí fotky letců, kteří bojovali v RAF. Rozesmátí Poláci, obklopující Spitfire - tak mnoho lidí vděčí za tolik takové hrstce. 

Muzeum je plné zajímavostí, překvapení a zážitků. Exponáty jsou čisté a udržované. Areál je rozsáhlý, takže se návštěvníci nikde netísní a nepřekáží si. Kustodi jsou nenápadní a milí a většina umí anglicky. Když to jde, můžete se k vystaveným kusům dostat na dosah ruky. Z každého detailu jde cítit hrdost Poláků na svou aviatickou minulost, na hrdinky a hrdiny, kteří jsou s polským letectvím spojeni. 

Co ještě dodat?

Dvě rady: 

  • Za prvé není tam kavárna, občerstvení a nápoje jsou dostupné z několika automatů pouze za hotové. 

  • Za druhé nezapomeňte navštívit obchod se suvenýry. Mají tam hafo kitů (neodolala jsem a koupila si Mustanga [J-26 Early P-51B] ve švédské camo) a když si nakoupíte okolo tisícovky, dostanete zdarma katalog výstavy v Hlavní hale. Bichli s velkoformátovými fotografiemi na křídovém papíře, psanou v polštině a angličtině.

Celkově prostě paráda. 

Musím se tam brzy zase vrátit.

 

P.S. mimozemského psa:
Polské letecké muzeum v Krakově se nachází v prostorách bývalého letiště Rakowice-Czyżyny.

Letiště bylo založeno v roce 1912 v souvislosti s rozvojem rakousko-uherského letectví. V roce 1917 se stalo jedním z nástupních bodů první pravidelné poštovní letecké linky v Evropě spojující Vídeň s Kyjevem a Oděsou. Zpočátku zabíralo plochu 55 ha a zahrnovalo základnu leteckého oddělení: hangáry, důstojnickou budovu, sklad dopravních vozidel a sklad pohonných hmot. Později byly rozšířeny o areál kasáren složený z pěti budov, parku s tenisovými kurty, balónovou halou a technickým zázemím.

Po znovuzískání nezávislosti a převzetí letištních zařízení polskými vojenskými úřady vznikla první polská bojová jednotka, tzv. Letecká peruť (později 1. peruť). Poté byla základna rozšířena o opravárenské a výrobní dílny, pilotní školu a další perutě. V roce 1921 byl na základě stávajícího technického zázemí zřízen 2. letecký pluk. V polovině 20. let se polské vojenské úřady rozhodly letiště rozšířit. 18. července 1923 byla otevřena Stanice civilního letectví Krakov, což vedlo ke vzniku druhého největšího letiště v Polsku. V roce 1938 byla zahájena mezinárodní linka Varšava-Krakov-Budapešť.

Během zářijového tažení zde byla umístěna 122. stíhací peruť.

Za 2. světové války letiště zabrali Němci, po jejím skončení ztratilo na významu kvůli zahušťující se zástavbě okolních oblastí.


24. 07. 2022
Nové články ↖